خبرهای داغ:
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛

فعالیت ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه در کشور/قزوین نیازمند مساعدت مسوولان در ساخت کتابخانه مرکزی است   

رمضانی عنوان کرد: ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه در کشور وجود دارد که ۲ هزار و ۷۰۰ کتابخانه مستقیما زیر نظر نهاد کتابخانه ها و یکهزار کتابخانه به صورت مشارکتی زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی اداره می شود.
کد خبر: ۹۴۶۶۸۶۹
|
۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸

قزوین_ به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، عصر امروز نشست خبری دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اصحاب رسانه استان قزوین در محل این نهاد برگزار شد. 

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این نشست بیان کرد: اساسا ظرفیت رسانه های محلی در این حوزه و دغدغه مندی آنها پیش برنده مسائل هر استانی خواهد بود و تقاضای ما حساسیت دقیق از سوی رسانه و مطالبه در حوزه مسایل فرهنگی است و این ظرفیت رسانه است که می تواند پیش برنده حل مسایل باشد.

وی گفت: در آستانه روز کتاب و کتابدار هستیم و از روز شنبه برنامه ملی هفته کتاب با حضور در مرقد امام خمینی(ره) آغاز خواهد شد و گرامیداشت آن، در روز ۲۴ آبان در تهران و استان ها برگزار خواهد شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار کرد: به نسبت سرانه جمعیت، وضع تعداد کتابخانه ای استان قزوین بحرانی نیست اما در مورد ارتقا خدمات و کیفیت خدمات در کتابخانه های عمومی باید کار دقیق و جدی تری صورت گیرد. 

رمضانی عنوان کرد: نیاز به بازطراحی و خدمات جدید کتابخانه ای داریم. در کشور کتابخانه هایی داریم که بیش از ۶۰ خدمت ارایه می دهند. متاسفانه قزوین کتابخانه مرکزی ندارد و با توجه به برخی اتفاقات استان این موضوع لغو شده و خواهشمندیم که رسانه ها پیگیر ساخت این کتابخانه در استان شوند و خواهش ما این است که در چارچوب قانون این مسأله برطرف شود.

وی افزود: در سفر ریاست جمهوری به استان قزوین، ۱۵ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام به استان اختصاص یافت که یکی از این پروژه ها کتابخانه امام خمینی(ره) است. یکی دیگر از برنامه های این هفته، دیدار با کتابداران کتابخانه ها بود و این کتابدران بخشی از فضای فرهنگی ما هستند و ما هرچه روی ساختمان و ساختار کار کنیم اگر تلاش همکاران ما نباشد برنامه های ما توسعه نخواهد یافت.

رمضانی تصریح کرد: کتابخانه مرکزی، تراز فرهنگی استان را تغییر می دهد و امیدواریم در آینده نزدیک این استان نیز دارای کتابخانه مرکزی شود. در حال حاضر ۱۶ استان کشور دارای کتابخانه مرکزی هستند و استان های قم، کیلان، لرستان، مرکزی، هرمزگان و کرمانشاه نیز دارای پروژه کتابخانه مرکزی هستند که در حال ساخت است. 

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اضافه کرد: یکی از برنامه های ما، جشنواره هدهد سفید است که انتخاب کتاب برتر در حوزه کودک و نوجوان بوده و گفتنی است که ۱۳ مجموعه کتابخانه هدهد سفید ویژه نوجوان و جوان در کشور فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: مبانی سنجش مطالعه در کشور نشان می دهد که وضعیت وخیمی نداریم اما توقع که در بحث فرهنگ مطالعه داریم بالاست و ما باید برای فراگیر شدن و گسترش این فرهنگ بسیار تلاش کنیم. گفتنی است سال گذشته بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب در کشور به چاپ رسیده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: اساسا موضوع کتابخوانی و مطالعه از مدارس حذف شده در حالی که تمرکز متولیان فرهنگ در حوزه کتاب و کتابخوانی باید این باشد که بتوانیم ارتباط پایداری بین کتابخانه و مدارس ایجاد کنیم تا انتظارات در حوزه مطالعه برطرف شود.

رمضانی یادآور شد: ۳۷۰۰ کتابخانه در کشور وجود دارد که ۲۷۰۰ کتابخانه مستقیما زیر نظر نهاد کتابخانه ها و یکهزار کتابخانه به صورت مشارکتی زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی اداره می شود و بر اساس چشم انداز موجود، حداقل هزار کتابخانه باید به این تعداد اضافه می شد و مبنای ما بر اساس آمایش سرزمینی است که در ۱۵ استان انجام شده و مابقی هم در حال انجام است.

وی افزود: در مورد مناطق کم برخوردار ما دو اصل را در نظر گرفتیم که شامل تکمیل کتابخانه های مرکزی و توسعه کتابخانه سیار با محوریت مناطق کم بهره است که این کتابخانه ها جزو پررونق ترین ظرفیت هایی کتابخانه ای در کشور است. یکی از سیاست های ما نیز در کشور همین است که کتابخانه های سیار توسعه یابد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیان کرد: حوزه فرهنگ در حالی که مقتدر است، مظلوم است و ما قائل به این هستیم که با همه تنگناها با ظرفیت های موجود هم می توان مشکلات را حل کرد. ما موظفیم کتابی که مورد اقبال جامعه است را تهیه کنیم. در حوزه فرهنگ چند مشکل وجود دارد که اولین مشکل، ویترین و فضای فروش است. لذا این امکان وجود ندارد که همه کتاب ها در ویترین و فضای فروش قرار گیرند. گفتنی است که اولویت ما در خرید، شامل رده کودک و نوجوان، رمان و شعر، دین، روانشناسی، کاربردی است که پرمخاطب هستند.

رمضانی عنوان کرد: اخیرا در هفته کودک سیصد هزار جلد کتاب به کتابخانه های کشور هدیه شد. برای خرید سالانه کتاب نیاز به اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان است و سال گذشته از محل هدفمندی اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده شده و استان قزوین جزو استان های است که خیرین کتاب دارد.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار